צביעת רכב – כל מה "שהתייבשת" לשאול

דפקתם את המכונית במכולת זבל? השכן שייף לכם את הכנף הקדמית של הרכב בחנייה? אולי פשוט נמאס לכם לנהוג במכונית מוזנחת שמלאה דפיקות ושריטות? הגיע הזמן לתקן!

מתקנים או מחליפים

בהתאם לשיקוליכם, תיקוני פחחות ניתן לבצע בלא מעט מוסכים, רבים מאלו הם מוסכים ייעודיים המתמחים בפחחות או צבע. ניתן לערב את הביטוח, שמטעמו יביא שמאי שיעריך את הנזק, או לתקן באופן עצמאי, באם עלות התיקון נמוכה או קרובה לעלות ההשתתפות העצמית. במקרים רבים, מעדיפים כיום פשוט להחליף חלק פגוע (למשל, פגוש או מכסה מנוע) מאשר לתקן – ולכך כמובן, יתרונות וחסרונות. על כל פנים, הכל קשור בסופו של דבר לעלות הרכב, למהות התיקון, לסכום שתאלצו להוציא מכיסכם וגם, ליחסכם למכונית שלכם ובהתלבטות הנפוצה האם להישאר עימה לאורך שנים, או פשוט לתקן ולמכור כמה שיותר מהר.

הכנה לצביעה

לפני צביעה, יש לבצע פחחות איכותית. כלומר, לשים חומרי מילוי מיוחדים, לתקן חורים, להחליק גבעות לא רצויות, וכו'. במידה ומתגלות נקודות חלודה, יש לתקן ולצבוע בצבע ייעודי, שנצמד לחלודה. לאחר שלב הפחחות, מומלץ להוריד את שכבת הצבע הקודם, ע"י פעולת ליטוש, רצוי באמצעות מלטשת חשמלית. בפעולה זו מלטשים עד שמגיעים לצבע הבסיס. לאחר מכן, רצוי לשטוף את המכונית היטב מלכלוך או אבק. אם המכונית מוכנה לצביעה, מומלץ להוציא לגמרי כל חלק שעלול להיצבע בטעות, או כאלטרנטיבה פחות מומלצת לעטוף היטב גומיות, גלגלים, פנסים, פסי קישוט, אנטנות, חלקי אבזור וכו'. צביעה יסודית היא המומלצת ביותר, וזה אומר גם בחלקם האחורי של חלקי גוף, כלומר, במקומות שאינם בהכרח נראים לעין, למשל, דיפוני דלתות פנימיים. כעת, יש לצבוע את המכונית בצבע בסיס מיוחד – זו מעין הכנה לצבע עצמו. לאחר שכבת צבע הבסיס, יש ללטש היטב ושוב לשטוף מחלקי אבק.

כמה שכבות צבע?

כעת, מתחיל שלב הצביעה עצמו. יש לבחור בצבע רצוי בהתאם לקוד היצרן. במידה ובוחרים בצבע שונה, יש לעשות זאת מלכתחילה באופן חוקי ע"י עדכון הרישוי במשרד הרישוי. רצוי לצבוע את המכונית באולם סגור לאבק ולכלוך אך עם יכולת אוורור, או כמובן בתנור, מהסוג שבו מצוידים מרבית מוסכי הפחחות והצבע. הצבעי חייב ללבוש בגדי מגן כולל מסכת פנים הכוללת הגנה על העיניים ועל הנשימה. הצביעה עצמה צריכה להתבצע באמצעות אקדח צבע הפועל על לחץ אוויר ("פיסטולט”) ובפירוש לא באמצעות צביעה במברשת. תהליך הצביעה צריך להיות יסודי מאד, בתנועות הלוך ושוב ממרחק של מטר לערך. בכדי להגיע לתוצאה טובה, יש לצבוע בין שתיים לארבע שכבות של צבע. ככל שתהיינה שכבות רבות יותר של צבע, הרי שהתוצאה תהייה איכותית וגם עמידה יותר לאורך שנים. לאחר ייבוש שנמשך מספר שעות ועד יום (בהתאם לגודל המשטח הנצבע), בודקים אם יש פגמים המחייבים תיקונים. במידה וכן, מלטשים ומתקנים, ושוב צובעים. במידה והכל נראה טוב, צובעים את המכונית בשכבה אחת או יותר של לקה שמעניקה לצבע הכללי גימור וברק חלק ויפה, וגם שומרת על הצבע מפני פגעים שונים.

כמה זה עולה?

צביעת מכוניות היא עסק לא זול, בייחוד אם רוצים תוצאה רצינית, ובוודאי אם הצביעה מחייבת לפני כן פעולת פחחות כלשהי. הכלל הוותיק אומר שהזול יהיה היקר. כלומר, רציתם לחסוך וביצעתם עבודה באיכות ירודה אצל צבעי או פחח חאפר או לא מקצועי במיוחד? אין מתנות חינם, ומרבית הסיכויים, שהצביעה אינה יסודית, ושהצבע לא יחזיק מעמד יותר משנה שנתיים, והרי אף אחד לא רוצה מכונית שנראית כמו בצל מתקלף…

תיקון וצביעת חלק אחד כמו כנף, פגוש, או מכסה מנוע, יכולה לעלות מאות שקלים ועד 2,000 שקל – כמובן בהתאם לעבודה הנדרשת, ולכמות הצבע. צביעה כללית (כלומר, של כל המכונית) הזולה ביותר תעלה כ-2,000 עד 3,000 שקל. אבל, במחיר נמוך שכזה, טיב העבודה ויסודיותה מוטלים בספק רב. צביעה איכותית יותר תעלה בדרך כלל 4,000 עד 6,000 שקל, ואם אתם מבקשים איכות טובה מאד לאורך שנים, עם עבודה יסודית הכוללת פירוק מלא של חלקי מרכב וצביעה גם במקומות נסתרים, הרי שעלות העבודה יכולה לעמוד על 6,000 שקל ועד 12,000 שקל – המחירים נגזרים מסוג העבודה, מאיכות וסוג הצבע (שם יצרן, האם מט או מבריק), מכמות הצבע, וכמובן, גודל המכונית – מכונית מיני דורשת מן הסתם פחות עבודה מאשר צביעת טנדר או רכב שטח.  ודבר נוסף – העלות קשורה גם לכמות העבודה והחומרים שיש להשקיע בפחחות, עוד בטרם שלב הצביעה עצמה.

אצל מי צובעים?

נכון, ישנם אינספור אנשי מקצוע, חלקם מפתים מאד במחירים זולים ובהבטחות מפה ועד הודעה חדשה. אבל, הצעות לא מקבלים בטלפון, אלא מגיעים למוסך עצמו, ורצוי לקבל הצעה בכתב לאחר שאנשי המקצוע סקרו באופן מעמיק את המכונית הדרושה פחחות, או פחחות וצבע. כדאי לבחור במוסך מתמחה, שעובד באופן חוקי ומורשה, והדרך הטובה לדעת האם הוא צובע איכותי ומקצועי היא להגיע בעקבות חוות דעת טובה מחברים או מכרים. כמו במוצרים אחרים, כדאי לבצע סקר שוק אצל שלושה מוסכים לפחות, אך לא לבחור בהכרח את הזול ביותר מביניהם.

עשה זאת בעצמך?

תיקון פחחות או צביעת מכונית זה לא עסק זול, ובוודאי יהיו לא מעט אנשים שיחשבו לבצע התיקונים בעצמם. אבל, בניגוד לפעולות מסוימות הקשורות לתחזוקת הרכב כגון החלפת שמנים, מצבר, נורות או ניקוי בווקס, פעולות פחחות וצבע של מכוניות הן גם עסק לא פשוט כלל, ומחייבות ניסיון, ידיים טובות, כלי עבודה ייעודיים והרבה סבלנות. לכן, אם אינכם יודעים מה אתם עושים ולא בטוחים לגבי התוצאה הסופית, זה לא ממש מומלץ לאדם הרגיל, ומעבר לכך, גם החומרים וכלי העבודה לא יהיו ממש זולים.

פורסם ב- טיפול לרכב

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>