כל מה שרציתם לדעת על טיפול תקופתי ברכב

שמן? פילטרים? פלגים? מה באמת צריך לעשות בטיפול התקופתי לרכב, ומתי יש לבצע זאת?

כל כלי הרכב

לא צריך להיות נהג מקצועי, חולה הגה, או משתמש רציני של מכוניות, בכדי לדעת כי כל כלי רכב באשר הוא, זקוק מדי פעם לטיפול תקופתי. כלי רכב – וגם החדשים, המתקדמים  ואפילו האמינים ביותר – חייבים לקבל טיפול שכזה, על מנת להמשיך לחיות, ולחיות טוב לאורך זמן. זו עובדה: מכוניות מצוידות במנוע ובשאר מכלולים מכניים, חשמליים וטכניים, שמחייבים בדיקה תקופתית ואחת לפרק זמן מסוים גם טיפול הולם. בכתבה נספר לכם כל מה שצריך לדעת, על מנת שהרכב שלכם יזכה לטיפול הטוב ביותר שאפשר לתת.

גם יפני חייב טיפול…

אם יש לכם מכונית, חדשה או משומשת, אתם חייבים להפנים: טיפול תקופתי הוא דבר שחייבים לבצע אם רצים לשמור על המכונית לאורך שנים, ורוצים לחסוך כסף רב בשיפוץ או החלפת מנוע או גיר – שעלותם עלולה להסתכם בכסף רב. פה-ושם יהיו כאלו שיזלזלו ויאמרו: “לי יש מכונית יפנית. אני לא נוסע הרבה, ואחת לכמה שנים, מסדר, מתקן ומטפל לפי הצורך". ובכן, זו גישה מוטעית מיסודה. לשמן מנוע יש תוקף, וכך גם למצתים (פלאגים), ולמסננים השונים. אם מכלולים אלה מתבלים, הם לא רק מניבים ירידה בביצועי הרכב, אלא אף מהווים סכנה מוחשית לנזק בלתי הפיך.

כיצד יודעים מתי?

כל יצרנית רכב מחליטה, באיזה תדירות יש לבצע טיפולים קטנים או גדולים למכונית שאותה היא מייצרת. מידע רלוונטי ניתן לקבל ממוסך מורשה, ממידע אינפורמטיבי המצוי באינטרנט או ממידע טלפוני שיימסר מנציגי יבואנית הרכב. אחת הדרכים הטובות לדעת באיזה תדירות יש לבצע טיפולים ומה בדיוק לבצע, היא לעיין בספר הרכב, שאמור להימצא בכל עת בתא הכפפות של המכונית.

מרווחי הטיפולים

בעבר, היה נהוג שמכוניות נזקקו לטיפולים גדולים בכל 10,000 ק"מ או אחת לשנה, וטיפולים קטנים – במידה ויש בהם צורך – בכל 5,000 ק"מ או בכל חצי שנה. מאז, אמנם השתנו דברים, אך המונח טיפול 10,000 השתרש וקשה להתנתק ממנו לגמרי. בשנים האחרונות, המכוניות מצוידות במנועים חזקים, אמינים, ויעילים יותר, שדורשים פחות תשומת לב ואזחקה. בהתאם, טפחו מאד מרווחי הטיפולים. מכוניות פרטיות ומסחריות, נזקקות כיום למרווחי טיפולים בכל 15 אלף, 20 אלף ואפילו 30 אלף ק"מ! בכל מקרה, יש כמובן לבדוק מה ממליצה יבואנית הרכב, וישנם רבים הגורסים כי מאחר וארצנו חמה, יבשה ומאובקת (בניגוד לאירופה, למשל), מכוניות עובדות כאן קשה מאד וכדאי להקדים מרווחי הטיפול, למשל, במקום בכל 20 אלף, ל-15 אלף.

מה מבצעים בטיפול?

טיפול תקופתי ממוצע, שנדרש אחת ל-10,000 ק"מ למכוניות ישנות, או אחת ל-15 אלף ק"מ למכוניות מעשר השנים האחרונות, כולל בדרך כלל החלפת שמן מנוע, החלפת מסננים (פילטרים) של המנוע ושל יניקת האוויר, ולעיתים גם של מערכת הדלק, לעיתים החלפת מצתים, ובדיקות שונות של כל מכלולי הרכב: בדיקת בלמים, רצועות, מערכת קירור, מצבר, נורות, וכו'. בתדירות רחוקה יותר, ממליצות יצרניות הרכב גם להחליף מים למערכת הקירור, ובדיקה והחלפת נוזלי בלמים, ושמן גיר לתמסורת אוטומטית.

כמה זה עולה?

טיפול תקופתי ממוצע יעלה מאות שקלים – בדרך כלל עד 600 שקל, ובכל מקרה פחות מאלף שקל. עלות הטיפול משתנה בהתאם למהות הטיפול: במידה ויש צורך בשיפוץ או חידוש בלמים קדמיים או אחוריים, במידה ויש להחליף בנוסף גם מי קירור, להחליף רצועות וכו', אזי הסכום לתשלום יעלה. דבר נוסף שמשפיע מאד על המחיר: האם החלפים והחלקים שבהם נעשה שימוש הינם מקוריים או תחליפיים, האם השמן איכותי ומחברה מובילה, והאם הטיפול התבצע במוסך מורשה או במוסך רגיל. מן הסתם, השימוש בחלפים מקוריים וטיפול במוסך מורשה יגבו מכם עשרות אחוזים נוספים לתשלום.

טיפול טיימינג

על מנת לחסוך מאיתנו הצרכנים, כסף וכאב ראש הכרוכים באחזקת המכונית, יותר ויותר יצרניות רכב מציידות כיום את מנועי המכוניות שלהן בשרשרת טיימינג או, שרשרת מערכת התיזמון. אבל, במכוניות שאינן מצוידות בשרשרת, יש לשים לב: הללו משתמשות ברצועת טיימינג, שמשך חייה מוגבל. בדקו בספר הרכב או התייעצו עם מוסך; החלפת רצועה זו במסגרת טיפול המכונה טיפול טיימינג, תגבה כסף רב יותר מאשר בטיפול סטנדרטי, והיא נדרשת עפ"י רוב בכל תשעים או מאה אלף ק"מ או בכל מספר שנים. שימו לב, כי לעיתים, במסגרת טיפול גדול זה, תאלצו להחליף מכלולים נלווים שונים ובהם משאבת מים. הזנחת או אי ביצוע החלפת רצועה חשובה זו, עלולים לגרום להשבה ולנזק חמור של המנוע.

פורסם ב- טיפול לרכב

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>